Inga filmer visas idag på kanal 1-6.

Shrooms

Genre: SKRÄCK
5 amerikanare tar flyget till Irland för att hälsa på en gammal vän, campa i den irländska skogen och trippa på magiska svampar. En ganska lång resa för att trippa på svamp enligt min åsikt, men det är i alla fall deras mål med resan. I öppningsscenen möts vi av lite rysliga bilder på ett otäckt hus, någon flyr genom skogen, stämningen är allmänt genomsyrad av paranoia och vi får en liten hint om vad komma skall.

Efter en lite långtråkig inledning som visar oss de 3 tjejerna och 3 killarna ge sig ut i skogen, stöter ihop med några inavlade skogsfolk, slår upp sina tält, har lite sociala interaktioner, kärleksintriger och får den obligatoriska hemska lokala myten berättade för sig så börjar ungdomarna en efter en dricka svamptebrygden de kokat ihop. Tara (Lindsey Haun) plockar och äter fel svamp, en svamp som de gamla irländska druiderna tog för att få framtidsvisioner. Detta resulterar i att hon får spasmer till och från där hon tror sig se in i framtiden i vilken turordning de kommer att dö, jagade genom skogen av en mörk figur som ser ut att vara hämtad ur The ring. En efter en går de blodiga öden till mötes som Tara förutspått. Till sist är hon ensam kvar och kommer till en chockande insikt i en ambulans som kommit för att hämta henne. Insikten och filmens twist är nog mest chockerande för rollfiguren Tara, för oss tittare kommer det inte som någon större nyhet.

Mest retar jag mig dock på filmens slut, ett totalt omotiverat mord och jag förstår inte riktigt vad manusförfattarna tänkte när de skrev slutet. Skådespelarinsatserna är väl inte de bästa man har sett, men jag har sett värre. Rollistan utgörs förutom Lindsey Haun bland annat av Robert Hoffman, Jake Huston och Maya Hazen.

Rent scenografiskt får vi i alla fall fina naturbilder och skumma effekter när vi ser omgivningen ur de trippande rollfigurernas point of view.

Skulle inte gå så långt att jag avråder er från att se den, men tänk er en blandning av Blair Witch Project utan dokumentärkaraktären, The Ring och valfri hillbillyfilm, exempelvis Wrong turn så tror jag ni kan gissa er till de tre huvudingredienserna i Shrooms.

The Invasion
TV Sajtens betyg: (1/5)

The Invasion är den tredje versionen av sci-fi thrillern Invasion Of The Body Snatchers från 1956 som är baserad på Jack Finney"s hyllade roman The Body Snatchers. 2007 års version av filmen är den värsta hittills.

I filmen får vi följa Carol Bennell (Nicole Kidman), en Washington D.C-psykiater som märker att folket börjar att agera rysligt konstigt efter att en rymdfärja med Aliens kraschat. Hennes första ledtråd till att någonting inte står rätt till är när en av hennes patienter (Veronica Cartwright) förklarar, ”Min make är inte min make.” Något som låter som den typ av knäppa saker som hon antagligen är van vid, bara att denna gång är det sant. Det visar sig att i samband med kraschlandningen har ett främmande virus släppts lös som gör att människor som smittas med viruset får sitt DNA omformat under djup sömn. Dom som blir infekterade ser till det yttre ut som vanligt förutom att dom inte visar några känslor och vandrar omkring som zombies.
I ett försök att stoppa viruset från att utrota människosläktet tar Bennell hjälp av en vän (Daniel Craig) och en begåvad forskare (Jeffrey Wright) för komma på ett sätt att stoppa vansinnet. Under tiden måste hon hålla sig vaken tillräckligt länge för att spåra och rädda sin.

Så vad är så dåligt med den här filmen? Precis allt. Dialogerna till exempel är som hämtade ur värsta klassens B-film. Sloganen för The Invasion är ”Lita inte på någon. Visa inga känslor. Somna inte.” Jag har en bättre, ”Se den inte.”

Superbad

Från producenterna till The 40 Year Old Virgin och manusförfattarna bakom Da Ali G Show kommer en ny ungdomsfilm betitlad Superbad (Supersugen Sv. Översättning)

Superbad handlar om två killar, Seth och Evan, som har tre veckor kvar till skolavslutningen i High School. Med oskulden i behåll beslutar de sig för att viga de tre veckorna åt att bli av med den. För att lösa detta knäcker dom den brillianta idén att ordna fram alkohol och bjuda eventuella tjejer på för att på så sätt bli det där fylle misstaget som tjejer vill glömma efteråt. Eftersom de tillhör skolans bottenskikt blir de sällan eller aldrig bjudna på fester, men lyckas av en slump bli inbjudna till en där de tar på sig ansvaret att förse hela festen med alkohol. För att skaffa fram alkoholen tar de hjälp av sin supernördiga kompis Fogell som lyckats skaffa fram ett falskleg.

Det ska ersännas att filmen för tankarna till American Pie men skiljer sig endå från den på något sätt. Humorn är inte så tankekrävande men ändå träffsäker. Precis som i The 40 Year Old Virgin är det situationernas pinsamhet och medkänslan man får med karaktärerna som lyfter filmen. Gillar du humorn i The 40 Year Old Virgin och Ali G och känner för ett stycke lättsam, icke tankekrävande underhållning som stundtals får dig att vika dig av skratt ska du se denna.

Children Of Men

Children of Men (Människors barn) är en mörk sciencefiction thriller regisserad av Alfonso Cuarón. Den baserar sig på en roman av deckarförfattaren Phyllis Dorothy James.

Handlingen utspelar sig i en inte allt för avlägsen framtid. Året är 2027 och jorden är en mörk och otrevlig plats där alla samhällen kollapsat. Människan har förlorat sin fortplantningsförmåga och ingen ny människa har fötts på 18 år. Storbritannien är den enda platsen som har ett någorlunda fungerande samhälle och dit kommer flyktingar från världens alla hörn. Huvudrollsinnehavaren Theo (Clive Owen) jobbar som byråkrat och blir kontaktad av en rebellgrupp som behöver hans hjälp med att föra en kvinnlig flykting i säkerhet. Hon visar sig vara den första gravida kvinnan på nästan två decennier och kan därmed vara hoppet för mänskligheten.

Som sciencefiction skildras teknikutvecklingen på ett mycket realistiskt sätt utan överdrivna datorgenererade effekter. Filmen är även mycket estetiskt vackert filmad med långa tagningar utan klipp, upp till fyra minuter långa, som skildrar komplexa actionscener. Filmen nominerades till tre Oscarsstatyetter och fick en hel del andra utmärkelser.

Michael Clayton

Har aldrig varit något större fan av George Clooney som spelar karaktären Michael Clayton i denna självutnämnda dramathriller. Clayton arbetar för en stor advokatfirma som “fixare”, det vill säga när någon av firmans klienter har problem kallas Clayton in för att reda ut problemen “under bordet”. Vi får gång på gång höra hur bra Clayton är på sitt jobb men i öppningsscenen sitter densamma och förklarar för en klient att det inte finns någonting han kan göra för denne!? Strax därefter kastas Clayton in i filmens huvudsakliga handling. Filmens handling börjar på allvar när en av firmans ledande advokater Arthur (spelad av Tom Wilkinson), som försvarar ett stort företag kallat U/North mot en stor stämning, blir ett vrak efter att kommit till slutsatsen att han representerar fel sida i konflikten. Clayton kallas in för att ta reda på vad som egentligen hänt med Arthur. Clayton vägrar tro att Arthur verkligen har fallit offer för ett moraliskt dilemma under sitt arbete med klienterna utan förklarar det snarare med att han behöver medicinering. Härifrån skulle filmen kunna ha potential att ge oss en bra och spännande story, en något vag indikation på att företaget U/North verkligen gjort något fel som fick Arthur att byta sida ges men vi får mest följa Clayton grubbla över sina personliga problem än ett konkret djupgrävande i det specifika fallet. Så vi får reda på att Clayton har barn och är en före detta spelmissbrukare med spelskulder, kasst för honom och totalt ointressant för oss tittare. Medan Clayton ältar i sina personliga problem så försöker filmen ge oss intrycket att härvan han dragits in i angående företaget U/North blir värre och värre, men de ljusskygga avslöjandena vi får ta del av är även de tröttsamt ointressanta. ”Fixaren” Claytons definition av att fixa verkar dessutom vara att lämna driver av meddelanden på sina klienters telefonsvarare snarare än effektivt arbete.

Jag förstår att Tony Gilroys ambitioner har varit att försöka skapa en mystisk thriller, problemet är att filmen inte är ett dugg spännande, hela handlingen är grådaskig och intetsägande. Kanske är jag extremt subjektiv på grund av mina förutfattade meningar om George Clooney som skådespelare eller så kanske jag helt enkelt anser att dessa typer av advokatfilmer har en allt för stark aura av 80-tal över sig för att kunna nå sin fulla potential på 2000-talet.