Kl. 21:00 på TV6

1944
Kl. 22:15 på SVT 2

Before the devil knows you're dead

Girighet. Svek. Hämnd. Vågar du lita på din egen familj?

Girighet. Skuld. Förräderi. Hämnd.
Charles och Nanette Hanson har försökt se till att göra det bästa för familjen. Andy, deras äldsta, älskar sin hustru Gina och tjänar massor av pengar. Hank, deras yngsta, älskar sin dotter och försöker få henne att klara av sina studier vid en av landets bästa privatskolor. Men skenet bedrar - Andy har både drogmissbruk och förskingring på sitt samvete och hans äktenskap håller på att falla sönder. Hank klarar inte av att försörja sin dotter, han dricker för mycket och dessutom har han en hemlig kärleksaffär, med sin brors hustru. Andy har en lösning på åtminstone de finansiella problemen, nämligen att råna föräldrarnas juvelerarbutik.

Control

Drama från 2007 av Anton Corbijn med Sam Riley och Samantha Morton.

Anton Corbijns hyllade debutfilm om legendariska Joy Division.

Videoregissören och fotografen Anton Corbijns debutfilm Control fick ett strålande mottagande efter premiären i Cannes. Filmen handlar om Joy Divisions legendariske sångare, som tog sitt liv endast 23 år gammal. Curtis spelas av stjärnskottet Sam Riley, från bla. 24 Hour Party People och hans unga hustru Deborah - vars självbiografi filmen bygger på - av tvåfaldigt Oscarnominerade Samantha Morton (Dur och moll och Elizabeth: The golden age).

Doomsday

De som klippte ihop trailern till denna film visste verkligen hur man använder selektivt urval av bilder och scener för att skapa falska förhoppningar. Med trailern i bakhuvudet trodde jag mig få se en häftig blandning av Mad max: Road Warrior och Flykten från New York. Om än man märkte att Marshall hittat inspiration till sin film från båda ovannämnda filmer, som diverse filmer som handlar om dödliga virus så faller Doomsday platt som en medioker action.

Rhona Mitra spelar den omänskligt tuffa och hårda supertjejen Eden, som med ett gäng elitsoldater ger sig in i en skotsk karantänzon för att hitta botemedlet mot ett virus som börjar sprida sig i London (Gäsp). Staden de anländer till kontrolleras av ett gäng vilda, människoätande punkrockare, vilkas ledare Sol (Craig Conway) ser ut och beter sig som en crackmissbrukande Billy Idol. Varför låter sig förövrigt alla bli "punkare" i tider av kris? Vaknar de upp en morgon och tänker - De har låst in mig i en karantänzon, nu jävlar är det jag som drar på mig de tajtaste läderbyxor jag kan hitta, tatuerar hela ansiktet med tribaler, rakar skallen och skaffar tuppkam, det borde lära dem att inte jävlas med mig!? Hur som helst, actionklichéerna haglar, häftiga explosioner, biljakter, kannibalism och tuffa one-liners avlöser varandra. Storyn är lika tunn som ett löv och det är istället det ständigt återkommande våldet som håller filmen samman. Eden, och de som lyckas ta sig ur Billy "Sol" Idols stad levande, hamnar istället i våldsam konfrontation med en man som spenderat 30år i karantänzonen med att bygga upp ett darwinistiskt skotskt kungadöme av medeltida modell. Med vapen eller utan klarar sig Eden ur de mest farliga situationer genom volter, karatesparkar och suicidal bilkörning.

Filmens slut överaskar inte, och man sitter kvar tyst vid eftertexterna och nynnar på Rebel Yell.

Good luck Chuck
TV Sajtens betyg: (5/5)

Dömd till att tumla runt i sänghalmen med nya, vackra kvinnor varje natt? Det måste vara den
bästa förbannelsen någonsin! Varenda singelkvinna i stan står på kö utanför Charlie Logans (DANE COOK) sovrumsdörr. Förbannelsen som vilar över Charlie gör att de efter en natt med honom garanterat kommer att möta sitt livs kärlek. Han är helt enkelt en inkörsport till ett perfekt liv! Men när Charlie blir förälskad i den vackra Cam (JESSICA ALBA) får han uppleva
"förbannelsens" baksida. Nu måste han hålla sig ifrån kvinnan han vill ha för att inte förlora henne för alltid. Kommer Charlie äntligen att ha tur i kärlek?

Förtrollad

En prinsessaga blir verklighet i den här nya Disneyfilmen. Genom att hämta inspiration från sina klassiska äventyr, skapar Disney en fantastisk berättelse, som inte liknar någonting du sett förut.
Förtrollad är ett nyskapande äventyr med massor av spänning, humor och underbar musik av den legendariska Disneykompositören Alan Menken. För den blivande prinsessan Giselle är livet en saga, tills hon blir förvisad från det tecknade fantasilandet Andalasia och kastas rakt in i vår tids osminkade verklighet på Manhattan. När en tuff skilsmässoadvokat kommer till hennes undsättning, inser han föga att den glada, oskuldsfulla flickan är på väg att fullständigt förtrolla honom. Den här musikaliska komedin kommer att trollbinda alla i familjen!