Svarta palmkronor
Kl. 14:50 på SVT 1

Den magiska leksaksaffären (Helm, 2008)

Okey, då var det dags igen för oss vuxna att få oss en rejäl örfil för vi glömt barnet inom oss. Den Magiska leksaksaffären (Mr. Magorium"s Wonder Emporium) handlar om en, som ni säkert listat ut, magisk leksaksaffär. När Mr.Magorium, som spelas av Dustin Hoffman (var Robin Williams på semester?) slår upp portarna till sin leksaksaffär varje morgon så erbjuder han den mest magnifika och förtrollande leksaksaffär för kidsen som kommer springandes in och börjar leka extatiskt i hans lilla butik. Natalie Portman spelar butiksbiträdet Molly som står Mr.Magorium väldigt nära. Den överåldrade Mr.Magorium har dock ett problem, han planerar att snart lämna jordelivet, och det är upp till Molly att behålla leksaksaffären magisk och förtrollande.

Filmen är väldigt färgglad, och har många fina specialeffekter, Dustin Hoffmann axlar rollen som tokig leksaksfarbror bra, även om det blir lite fånigt mellan varven. Natalie Portman utför sin roll med sin sedvanliga charm, samma charm hon använder i alla filmer, vilket också verkar ha förutbestämt vilka roller hon får. Som jag nämnde baseras storyn kring sensmoralen att vuxna har undertryckt någonting inom oss som hindrar oss från att se det magiska i de mest enkla saker när vi träder in i vuxenlivet. Vi har fått skit för det förut i t ex filmatiseringen av Peter Pan (listan kan göras längre ändå, ni kommer säkert på ett dussin filmer med samma tema). Filmen är dock underhållande,skulle dock inte överdriva och skriva att den är förtrollande, som vissa recensenter har gjort. Det är en vanlig feelgood-familjefilm med två av mina favoritskådespelare i (vilket förklarar varför jag fick för mig att se den) och den lämnar nog ingen besviken, dock inte heller i extas, om ni inte går igång på magiska leksaker, då är detta absolut en film för er. Men jag kanske är, likt Natalie Portmans karaktär är oförmögen att se det magiska i en träkub, oförmögen att se det magiska med filmen. Men jag är ju vuxen, vänder andra kinden till och väntar på nästa örfil. Den var i alla fall effektfull och underhållande, något många filmer försöker uppnå men misslyckas, så en eloge till Zach Helm.

Step Up 2 the streets (Chu, 2008)

Från regissören Jon Chu kommer denna explosiva streetdansfilm som följer tjejen Andie (Briana Avigan) när hon efter ett ultimatum från sin målsman tvingas lämna sina kompisar från gatan och börja på en dansskola. Andie och hennes barndomskompisar ägnade dagarna till att träna på att dansa, för att sedan tävla med andra gäng i dans på undergroundklubbar. Men i och med att Andie börjat på dansskola vänder hennes gamla vänner henne ryggen då de anser hon har svikit deras vänskap. På skolan träffar Andie ena karatären efter den andra som alla har någon form av talang inom dans, det beslutas att de ska starta sitt egna dansgäng och tävla emot hennes forna vänner.

Personligen kan jag ingenting om dans, och snacket om "gatan", "äkthet" och "street dance" är som grekiska för mig. Det är förvisso underhållande att se ungdomarna göra häftiga moves till musik, och det råder ingen tvekan om att filmen säkerligen är tilltalande för samma tittarskara som diggar So you think you can dance och liknande reality shower involverande dans på TV. Storyn är ganska medioker och det är dansscenerna som är centrala. Manusförfattare och regissör har gjort det bästa för att filmen ska vara så "cool" som möjligt vad gäller dialoger och stämning. Filmen är säkerligen mycket hipp och tuff för en 13-årig flicka med dansambitioner. Jag kanske är för gammal och inte "walk the walk" eller "talk the talk" för att uppskatta filmer i den här genren. Filmens målgrupp är nog, som sagt, tonåringar mellan 13-15 år med ett intresse för postmodern dans. Vad kan man säga om rollprestationerna då? tja, karaktärerna är ju uppbyggda kring dans vilket de gör väldigt bra, storyn har ett klassiskt Det spelar ingen roll vilken klasstillhörighet eller ursprung du har-budskap vilket man sett förr.

Bra budskap, cool dans, intetsägande story, massor av musik och säkerligen mer uppskattad av den yngre publiken än mig.

Semi-Pro (Alterman, 2008)

I den nya sportkomedin Semi-Pro som just nu är bioaktuell spelar Will Ferell, som vi senast såg som konståkare i Blades Of Glory, stjärnan Jackie Moon. En så kallad One-hit wonder som gjort tillräckligt med pengar på den snärtiga disco låten "Love Me Sexy" att han har råd att köpa en ABA-rättighet. Jackie är inte bara ägare utan även coach och spelare i basketlaget Flint Tropics, en av de lägre rankade lagen i ligan. Iförd en afro-frisyr och super korta shorts (Ferrell verkar ha "skall alltid bära superkorta shorts" skrivet i sitt kontrakt) har han också ansvaret för att komma på PR-jippon för att få fler besökare till deras matcher. Jackie ser också till fansen på läktaren inte bara underhålls av spelet på plan utan också med idiotiska dansnummer i koreografi av ingen mindre än Jackie själv. Han är hjärtat, själen och hejaklacksledaren i Flint Tropics. Men saker och ting ser inte ljust ut för den kämpande ligan. Det är 1976 och ABA håller på att upplösa laget på grund av bristande publiksiffror. Jackie tar nyheter med vansinne i början, tills han kommer upp med en plan att låta varje lag i ligan få chansen att vara en av fyra ABA-lag som går upp i NBA.

Det är svårt att inte skratta till en komedi Will Ferell medverkar i. Ferrell är så sympatisk på filmduken att även om manuset inte är det bästa, så lyckas han på något sätt få filmen roligare bara med sin närvaro. Semi-Pro är ett utmärkt exempel på hur Ferrell"s älskvärda personlighet upphöjer en annars ganska enkel komedi. Semi-Pro kommer inte att anses vara en av hans bättre insatser, men det är fortfarande en rolig film med en handfull scener som lever upp till vad vi har vant oss vid från en Ferrell-film.

Blackout

Genre: SKRÄCK
Tre främlingar. En mördare. Ingen utväg.

Thriller från 2007 av Rigoberto Castañeda med Amber Tamblyn och Aidan Gillen.

En grupp människor fastnar i en hiss under ett strömavbrott. De befinner sig i en övergiven avdelning på ett gammalt sjukhus och ingen hör deras rop på hjälp. Och vad värre är, en av dem får allt svårare att dölja sitt rätta jag: en psykopat som snart inte kan hålla tillbaka impulsen att döda.

Efter succéerna med mexikanska Pan"s Labyrint och Babel har turen kommit till landsmannen Rigoberto Castañeda, regissören till omtalade rysaren KM31. Amber Tamblyn från The Grudge 2 och The Ring spelar huvudrollen i denna stilsäkra och oförutsägbara psykologiska thriller, som lyckas hålla åskådaren i ett järngrepp fram till den spektakulära upplösningen.

Aliens vs Predator 2

Två av filmhistoriens mest skrämmande filmmonster är tillbaka. Och den här gången drabbar de samman mitt i en vanlig amerikansk småstad. En Alien/Predator hybrid kraschlandar utanför en liten stad i Colorado. Genast börjar den döda allt i sin väg. En ensam Predator dyker upp för att "städa upp" efter den blodiga förödelsen som PredAlien lämnat efter sig, och snart är den dödliga fighten i full gång - inga regler, ingen nåd och oskyldiga människor mitt i vägen för slagskämparna. Under den skräckfyllda massakern försöker en liten grupp modiga personer ta sig därifrån, men USA:s regering verkar ha andra planer.